Belgazprombank

Пра новаўвядзенні ў рэгуляванні знешнегандлёвай дзейнасці

19 лютага 2009 г. быў падпісаны Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь № 104, які ўнёс змены ва Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 27.03.2008 № 178 «Аб парадку правядзення і кантролю знешнегандлёвых аперацый», якія паэтапна ў ступаюць у сілу з 1 красавіка і з 1 мая з. г.

Найбольш прынцыповыя змены ўступаюць у сілу з 1 красавіка.

Самымі значнымі новаўвядзеннямі з'яўляюцца:

1. Адмена дэкларацыі «Пашпарт здзелкі». Замест рэгістрацыі ў банку пашпарта здзелкі рэгістрацыі падлягае уласна знешнегандлёвы кантракт. Рэгістрацыя ўяўляе сабой прастаўленне на кантракце рэгістрацыйнага нумара. Парадак рэгістрацыі знешнегандлёвых дагавораў павінен быць вызначаны нарматыўным актам Нацыянальнага банка.

2. Устанаўленне для імпарцёра ў якасці агульнага правілы забяспечыць фактычную пастаўку тавару на мытную тэрыторыю Рэспублікі Беларусь. Дадзенае патрабаванне не з'яўляецца катэгарычным; у іншых выпадках патрабуецца атрыманне дазволу Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь на падставе хадайніцтва Савета Міністраў небудзь іншага дзяржаўнага органа.

3. Зняцце забароны на саступку правы патрабавання экспарцёра-рэзідэнта на карысць іншага рэзідэнта і перавод доўгу імпарцёрам-рэзідэнтам на іншага рэзідэнта. Якія ўступілі ў адносіны трэція асобы лічацца экспарцёрам і імпарцёрам адпаведна з нясеннем ўсіх абавязкаў, якія вынікаюць з заканадаўства. Неабходна звярнуць увагу, апісаныя саступка патрабаванні і перавод доўгу толькі ў дачыненні да грашовага, але не таварнага абавязацельствы.

Забарона на разлік у беларускіх рублях рэзідэнтам па знешнегандлёвым дагаворы, заключаным іншым рэзідэнтам і нерэзідэнтам, г. зн. пераклад нерэзідэнтам свайго грашовага доўгу перад рэзідэнтам Рэспублікі Беларусь на рэзідэнта Рэспублікі Беларусь, захаваўся.

4. Сярод абавязковых (істотных) умоў знешнегандлёвага дагавора захавана толькі ўмова разліку (г. зн. аванс (перадаплата) або аплата па факце). Цалкам зразумела, што рэалізацыя Указа № 178 не выключае дзеянне грамадзянскага заканадаўства, які ўстанаўлівае для дагавораў рознага выгляду розныя істотныя ўмовы, без дасягнення згоды аб якіх дагавор лічыцца незаключаным. Акрамя таго, некаторыя ўмовы, напрыклад, тэрмін аплаты пастаўленага тавару альбо пастаўкі аплачанага тавару, фармальна не з'яўляецца ні істотным з пункту гледжання грамадзянскага заканадаўства, ні абавязковым згодна з Указа № 178. Аднак ігнараванне такога ўмовы патэнцыйна ўскладніць прымус контрагента-нерэзідэнта да выканання сваіх абавязацельстваў на прымальных для рэзідэнта умовах, г. зн. не пазней за 90 дзен з моманту адгрузкі тавару (60 дзён з моманту аплаты адпаведна). Банк, як агент валютнага кантролю, не мае права адмовіць у рэгістрацыі знешнегандлёвага дагавора, але ў выпадку несвоечасовага паступлення выручкі па экспартным кантракце, органамі, упаўнаважанымі ўжываць адміністрацыйныя санкцыі, пры вызначэнні ступені віны юрыдычнай асобы і яго службовых асоб, будзе ўлічвацца нядбайнасць у складанні знешнегандлёвага дагавора.

5. Надзяленне Нацыянальнага банка паўнамоцтвамі растлумачваць пытанні прымянення Указа № 178.

Сярод іншых новаўвядзенняў, якія ўступаюць у сілу з 1 красавіка, можна адзначыць:

1. Пашырэнне пераліку выпадкаў, на якія Указ № 178 не распаўсюджваецца. Так, не распаўсюджваецца Указ на аперацыі арэнды і лізінгу, на адміністрацыйныя працэдуры, на дагаворы страхавання, пазыкі і крэдыты, аперацыі з удзелам якія знаходзяцца ў Рэспубліцы Беларусь прадстаўніцтваў (філіялаў) нерэзідэнтаў, дыпламатычных і іншых афіцыйных прадстаўніцтваў замежных дзяржаў, якія ажыццяўляюцца для ўласных патрэб, банкаўскія аперацыі і некаторыя іншыя. Таксама ў гэтым пераліку удакладнены ў мэтах больш карэктнага выкладу некаторыя іншыя вызначэння.

2. Паводле тэксту Указа замест тэрміна «спыненне абавязацельстваў нерэзідэнтамі» выкарыстаны больш шырокі і ў дадзеным кантэксце больш карэктны тэрмін «завяршэнне знешнегандлёвай аперацыі».

3. Тэрміны завяршэння знешнегандлёвай аперацыі засталіся ранейшымі, але ў Указ уведзены прынцып прыярытэту міжнароднага дагавора: у дачыненні да знешнегандлёвых аперацыях, якія праводзяцца ў рамках міжнародных дагавораў (міждзяржаўных і міжурадавых) прымяняюцца тэрміны, вызначаныя Указам не, а адпаведным міжнародным дагаворам.

4. Перагледжаны падыходы да пераліку дапушчальных спосабаў завяршэння знешнегандлёвых аперацый.

У дачыненні да экспартных аперацыях замест што дапускаюцца раней заліку і абмену на іншы тавар (работу, паслугу) замацаваная неденежная форма спынення, што з'яўляецца больш шырокім тэрмінам, якія ўключаюць у сябе і залік, і адступное, і навацыя і інш. Таксама дапушчальным спосабам завяршэння экспартнай аперацыі з'яўляецца паступленне грошай па дамове факторынгу.

У дачыненні да імпартных аперацыях залік і абмен на эквівалентнае колькасць тавараў (работ, паслуг) таксама замененыя на неграшовае спыненне абавязацельствы (аналагічна з экспартам).

5. Захаваны прынцып ўстанаўлення ў якасці агульнага правілы патрабаванні паступлення грашовай выручкі ад экспарту на рахунак экспарцёра. Пералік выключэнняў у цэлым застаўся ранейшым, акрамя ўжо згаданага выпадку саступкі патрабаванні ў карысць іншага рэзідэнта (але не нерэзідэнта). Органам, упаўнаважаным ўсталёўваць іншыя дапушчальныя выпадкі незачисления грошай на рахунак экспарцёра, усталяваны аднаасобна Нацыянальны банк.

6. Таксама захаваны прынцып ўстанаўлення ў якасці агульнага правілы патрабаванні ажыццяўлення разлікаў па імпарце з рахунку імпарцера. Пералік выключэнняў некалькі пашыраны: абыходзячы кошт імпарцёра разлічвацца па імпартнаму кантракце можна таксама з выкарыстаннем пазык і пазык, выдадзеных нерэзідэнтамі, з рахунку іншага рэзідэнта ў рамках ужо згадвальнага дагавора пераводу доўгу. У той жа час выключаны разлік у форме акрэдытыва. Але, улічваючы тое, што органам, упаўнаважаным ўсталёўваць іншыя выключэння з агульнага правілы, таксама усталяваны аднаасобна Нацыянальны банк, можна чакаць, што акрэдытыў будзе дазволе менавіта актам Нацыянальнага банка.

7. Адменены асаблівы парадак ажыццяўлення знешнегандлёвых аперацый, якія здзяйсняюцца ў дачыненні да тавараў, торгуемых ў абавязковым парадку на таргах ААТ «Беларуская універсальная таварная біржа», і ў дачыненні да піваварнага ячменю, у сувязі з чым спецыяльныя нормы Ўказа на гэты конт выключаны.

8. Адменена норма, якая ўстанаўлівае, што падаўжэнне тэрмінаў правядзення знешнегандлёвых аперацый магчыма на падставе заявы, пададзенай да пачатку рэалізацыі аперацыі альбо ў ходзе яе рэалізацыі, г. зн. да заканчэння ўстаноўленага Указам агульнага тэрміну. Да выхаду ў свет адпаведнага нарматыўнага акта Нацыянальнага банка рабіць адназначныя высновы падаецца няправільным, але дынаміка змены тэксту Ўказа дазваляе выказаць здагадку, што новым парадкам падаўжэння тэрміну знешнегандлёвых аперацый не будзе забаронена падаць хадайніцтва аб падаўжэнні тэрміну ўжо пасля яго пропуску.

9. На экспарцёраў і імпарцёраў, продливших ў Нацыянальным банку тэрміны правядзення знешнегандлёвай аперацыі, ўскладзена таксама абавязак пасля апавяшчаць Нацыянальны банк аб завяршэнні знешнегандлёвай аперацыі.

10. З Ўказа выключаны адміністрацыйныя санкцыі за неправамерны адмову ў рэгістрацыі пашпарта здзелкі, т. к. сам пашпарт здзелкі адменены.

З 1 мая ўступаюць у сілу змены, якія тычацца кампетэнцыі дзяржаўных органаў у частцы вызначэння парадку афармлення і рэгістрацыі статыстычнай дэкларацыі. Унесеныя змены ва Ўказ дазваляюць выказаць здагадку, што парадак афармлення і рэгістрацыі статыстычнай дэкларацыі будзе перагледжаны, тым больш, што органам, упаўнаважаным ўсталёўваць дадзены парадак, вызначаны Савет Міністраў замест Дзяржаўнага мытнага камітэта.

Падтрымка кліентаў
Лагатып кампаніі
Назад
Назад