Да афіцыйнага адкрыцця міжнароднага форуму тэатральнага мастацтва "ТЭАРТ" – яшчэ некалькі месяцаў, але ўжо ў ліпені стартавалі "Тэатральныя сустрэчы з ТЕАРТом", арганізатарам якіх з'яўляецца "Белгазпрамбанк". У дэбютным "круглым стале" прынялі ўдзел дырэктар форуму Анжаліка Крашэўская итеатральные крытыкі Людміла Грамыка (Беларусь) і Дзмітрый Рэнанскі (Расія).
Пачалі з самага інтрыгуючага – праграмы форуму. Анжаліка Крашэўская распавяла, што ў гэтым годзе мінскія гледачы ўбачаць 16 спектакляў з 8 краін: Беларусі, Расіі, Францыі, Польшчы, Ізраіля, Латвіі, Германіі і Венгрыі.
- У гэтым годзе мы хацелі зрабіць акцэнт на разнастайнасці тэатральнага руху ў Расіі, - распавядае Анжаліка Крашэўская, - у асобе, скажам, Маскоўскага драматычнага тэатра імя А. С. Пушкіна і спектакля "Добры чалавек з Сезуана" Б. Брэхта. Рэжысёрам выступіў Юрый Бутусаў, тытулаваны піцерскі рэжысёр, які літаральна на днях атрымаў прэмію "Хрустальная Турандот" як лепшы рэжысёр як раз са спектаклем "Добры чалавек з Сезуана". Таксама ў праграме будзе пастаноўка "Лір" Канстанціна Багамолава, рэжысёра, які на сёння на слыху не толькі ў Расіі, але і за яе межамі, неаднаразовага намінанты на прэмію "Залатая маска".
Адна з самых цікавых рэчаў хутчэй галерэйнага, чым тэатральнага фармату, – назавем яго "музей 16 п'ес" – "Shoot/Get Treasure/Repeat" М. Равенхилла – пастаноўка, унікальная не толькі для Расіі, але і для еўрапейскай аўдыторыі.
Дастаткова разнастайнай будзе і міжнародная праграма, мы працягваем тэму няпростых спектакляў і не чакаем тут гледача традыцыйнага беларускага рэпертуарнага тэатра, але запрашаем да дыялогу публіку, гатовую да радыкальных і эксперыментальным рэчаў. Кампанія Бэлы Пінтэра прадставіць "MUCK", Тэатр "Рыміні Пратакол" прывязе "Пробу грунту ў Казахстане", па традыцыі будзе і пластычны тэатр, які ў гэтым годзе прадставіць пастаноўка "SADEH21", Охада Наарина, аднаго з самых знакамітых і тытулаваных харэографаў свету.
Акрамя таго, шырокім будзе і беларускі блок, у межах якога пакажуць 5 наватарскіх спектакляў: "PATRIS" С. Анцелевича, Д. Багаслаўскага, В. Красоўскага,"Кароткачасовая" К. Сцешыка, "Сумны хакеіст" П. Пражко, "Ціхі шорах адыходзячых крокаў" Д. Багаслаўскага і "Рамонт" тэатра "Інжэст".
Мэта такога пільнай увагі да беларускіх аўтарам празрыстая – прыцягнуць айчынную публіку да нашых жа драматургам і рэжысёрам.
- Прыдумляючы гэты блок 5 спектакляў беларускіх аўтараў, – распавядае пра идееАнжелика Крашэўская, – мы хацелі зрабіць акцэнт на сучаснай беларускай драматургіі і на тых персаналіях, якім надаюць недастатковая ўвага ў нашых тэатральных колах. Вядома, матэрыял, з пункту гледжання пастановачнага працэсу, атрымліваецца складаны, але як раз таму нас асабліва цікавіць вынік.
Тэму беларускага блока падхапіў і расійскі крытык Дзмітрый Рэнанскі, які асабліва падрабязна спыніўся на феномен беларускай драматургіі ў Расіі:
- Не будзе перабольшаннем, калі я падкрэслю гістарычнае значэнне беларускага блока для форуму "ТЭАРТ". Вось, скажам, на які скончыўся нядаўна ў Варшаве тэатральным фестывалі з 10 спектакляў 4 было па драматургіі Пражко (заўважу, што фестываль уяўляў лепшыя расійскія спектаклі).
Беларускі аўтар Пражко з'яўляецца самым часта ставящимся ў Расеі сучасным драматургам, што пішуць на рускай мове. Гаворка не толькі аб Маскве і Санкт-Пецярбургу, як вы можаце падумаць, – я з здзіўленнем даведаўся, што ў Новым Урэнгоі ідуць два спектаклі па п'есах Пражко. І вось сітуацыя з іншага боку: у Беларусі да апошняга часу ішоў толькі адзін спектакль і перыядычна ўспыхваюць некаторыя чыткі Пражко. Гэта ўсё.
Возьмем Багаслаўскага, які атрымлівае прызы на ўсіх драматургічных конкурсах у Расіі. Нашы тэатры проста біліся за пастаноўку ягонай п'есы "Любоў людзей", выйграў права першым яго паставіць тэатр ім.Маякоўскага.
Дык вось, на мой погляд, задача блока – вярнуць беларускую драматургію ў тое месца, адкуль яна нарадзілася, у той прастору, якім гэтая драматургія дыхае. Рэаліі, пра якіх у сваіх п'есах пішуць і Пражко, і Багаслаўскі, і Сцешык – гэта беларускія рэаліі. Рускім рэжысёрам і публіцы гэтая рэчаіснасць не заўсёды блізкая і зразумелая, таму і важна, каб гэта прагучала тут, у Беларусі.
Нагадаем, што Міжнародны форум тэатральнага мастацтва "ТЭАРТ" пройдзе ў Мінску з 28 верасня па 21 кастрычніка.
Арганізатары: "АРТ Карпарэйшн" і ААТ "Белгазпрамбанк".
Генеральны партнёр - ААТ "Газпром трансгаз Беларусь".